فروشگاه مواد اولیه شکلات

فروشگاه مواد اولیه شکلات

فروش مستقیم پودر کاکائو لاتامارکو و روغن جانشین
فروشگاه مواد اولیه شکلات

فروشگاه مواد اولیه شکلات

فروش مستقیم پودر کاکائو لاتامارکو و روغن جانشین

اصلی‌ترین مواد غذایی بدون گلوتن

اصلی‌ترین مواد غذایی بدون گلوتن شامل موارد زیر هستند:

  • میوه‌جات
  • سبزیجات
  • گوشت و مرغ
  • ماهی و غذاهای دریایی
  • لبنیات
  • دانه‌ها

حبوبات زیادی هستند که به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند و آنها را به راحتی از سوپرمارکت محلتان می‌توانید خریداری کنید. تعدادی از این مواد غذایی نسبتا کمیاب‌تر هستند و احتمالا از بازارهای میوه و تره‌بار و یا میوه‌فروشی‌های بزرگ می‌توانید تهیه کنید. بعضی از مواد غذایی بدون گلوتن (از دسته‌ی حبوبات و غذاهای حاوی نشاسته) موارد زیر هستند:

  • برنج
  • ذرت
  • سویا
  • سیب زمینی
  • نخود
  • نشاسته کاساوا
  • ارزن
  • دانه گل همیشه بهار

پژوهش‌ها در این رابطه نشان داده‌اند که بعضی از دانه‌هایی که به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند، در روند برداشت و عمل آمدن، به دلیل همراهی با دانه‌های گلوتن دار، حاوی کمی گلوتن می‌شوند. اگر می‌خواهید که صددرصد از این موضوع مطمئن باشید، فقط باید حبوباتی را بخورید که میزان گلوتن در آنها آزمایش شده و کمتر از 20ppm است.

جایگزین برای مواد غذایی حاوی گلوتن

بسیاری از مواد غذایی حاوی گلوتن هستند که به راحتی می‌توانید آنها را با مواد غذایی بدون گلوتن جایگزین کنید. شاید باورتان نشود اما وارد شدن به دنیای بدون گلوتن راحت‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. البته نباید فراموش کنید که رژیم غذایی شما باید برپایه غذاهای تازه، میوه، سبزی و گوشت باشد. نکته‌ای که باید بدانید این است که لزوما مواد غذایی بدون گندم، بدون گلوتن نیستند. پس یاد بگیرید که با دقت برچسب روی مواد غذایی را بخوانید. به صورت عمومی، مواد غذایی حاوی گندم، گلوتن دارند. بنابراین اکثر نان‌ها، ماکارونی و پاستا و بیسکوییت‌ها گلوتن دارند. بنابراین شما باید از محصولاتی استفاده کنید که به جای آرد گندم، از آردهای جایگزین استفاده کرده‌اند. برای این منظور می‌توانید از محصولات بدون گلوتن، نان بدون گلوتن و آردهای بدون گلوتن سلینو کاله استفاده کنید. با استفاده از آردهای بدون گلوتن کاله شما به راحتی می‌توانید در خانه نان بدون گلوتن بپزید. پس لازم است که حتما از آرد و غلات بدون گلوتن استفاده کنید. در نظر داشته باشید که انواع سوپ‌ها و سس‌ها، منبعی پنهان برای گلوتن هستند. زیرا داخل بسیادی از آنها آرد گندم می‌ریزند تا غلیظ‌تر شود. میوه‌ها هم اکثرا گلوتن ندارند، اما اگر میوه‌های خشک و یا فرآوری شده مصرف می‌کنید، حتما باید به دقت برچسب روی محصول را بخوانید تا از نبودن گلوتن اطمینان حاصل کنید.

انواع نوشیدنی‌ها

اکثر نوشیدنی‌ها فاقد گلوتن هستند. انواع آبمیوه، اسموتی و سوداها هستند که گلوتن ندارند و با خیال راحت می‌توانید بنوشید. دقت کنید که در مشروبات الکلی، آبجو گلوتن دارد زیرا از دانه‌های گندم حاوی گلوتن به عمل می‌آید.

آیا می‌توانم مکمل‌های غذایی مصرف کنم؟

برای مصرف مکمل هم لازم است که با دقت برچسب محصول را بخوانید که حاوی گلوتن نباشد.

چگونه شروع کنم؟

در اینجا یک برنامه‌ی یک هفته‌ای رژیم غذایی بدون گلوتن برایتان تدارک دیده‌ایم که می‌توانید با این برنامه دنیای بدون گلوتن را آغاز کنید. این رژیم هر روز شامل سه وعده غذایی اصلی و در میان وعده است.  

شنبه

وعده غذایی برنامه
صبحانه املت گوجه فرنگی با اسفناج
میان وعدۀ اول چای با یک عدد مافین بدون گلوتن سلینو کاله
نهار کباب ترکی و نان بدون گلوتن سلینو کاله
میان وعده 2 اسموتی میوه‌های قرمز(توت فرنگی، انار و ..) یا استوایی(میکسی از موز، انبه و آناناس)
شام مرغ سوخاری با آرد سوخاری بدون گلوتن سلینوی کاله

 

یکشنبه

وعده غذایی برنامه
صبحانه کیک صبحانه بدون گلوتن کاله و یک لیوان شیر
میان وعدۀ اول تخم مرغ آب پز
نهار سالاد مدیترانه* (نحوه درست کردن این سالاد پایین همین مقاله توضیح داده شده است.)
میان وعده 2 موز و کره بادام زمینی
شام مرغ پخته شده با بالزامیک و قارچ + گل کلم پخته شده با سیر + برنج

دوشنبه

وعده غذایی برنامه
صبحانه مافین شکلاتی بدون گلوتن با شیر یا نان بدون گلوتن سلینو با پنیر و سبزی
میان وعدۀ اول زردآلو و بادام
نهار فلافل و کاهو و نان بدون گلوتن سلینو کاله
میان وعده 2 میوه‌های خشک یا خرما
شام استیک و سبزیجات پخته

سه شنبه

وعده غذایی برنامه
صبحانه شیرینی های بدون گلوتن (درست شده با آرد بدون گلوتن سلینوی کاله)
میان وعدۀ اول ماست نیم چرب
نهار پنینی گوشت یا مرغ (ساندویچ گرم) با سوپ بروکلی و خامه(بدون آرد گندم) و
میان وعده 2 چیپس ناچو(تردیلا)
شام برنج و ماهی

چهارشنبه

وعده غذایی برنامه
صبحانه نان تست بدون گلوتن کاله + تخم مرغ آب پز + گوجه + سبزی
میان وعدۀ اول کره بادام زمینی و تکه‌های سیب
نهار سالاد تن ماهی(تن ماهی+کاهو+فلفل دلمه+گشنیز+پیازچه و شوید و ..)
میان وعده 2 چای سبز و دو عدد خرما
شام گوشت راسته گوساله با سیر و رزماری

 

پنجشنبه

وعده غذایی برنامه
صبحانه نان بدون گلوتن (پخته شده با آرد سلینو) و گوجه فرنگی و خیار و پنیر
میان وعدۀ اول بادام، پسته و گردو
نهار استانبولی
میان وعده 2 چای سبز و دو عدد خرما
شام پیتزای بدون گلوتن سلینو

جمعه

وعده غذایی برنامه
صبحانه تخم مرغ آبپز و نان بدون گلوتن
میان وعدۀ اول کره بادام زمینی و انگور
نهار سالادسزار( کاهو+پنیر پارمسان + مرغ + نان بدون گلوتن)
میان وعده 2 سیب یا پرتقال
شام مرغ سوخاری (با آرد سوخاری مخصوص بدون گلوتن سلینو)

  در ادامه دستور پخت چند غذا که در رژیم گنجانده‌ایم را به طور خلاصه برایتان شرح می‌دهم:

سالاد مدیترانه

برای تهیه این سالاد باید مواد زیر را تهیه و با هم مخلوط کنید: کشمش + نخود + خیار + جعفری + گوجه گیلاسی + پنیرپیتزا رنده شده( می‌توانید از پنیر پارمسان یا مازارلا استفاده کنید.) برای سس این سالاد می‌توانید از روغن زیتون و لیمو ترش استفاده کنید و یا بدون سس سرو کنید.

اگ مافین

تخم مرغ را با همزن بزنید. سپس در یک ظرف مخصوص که آن را داخل فر خواهید گذاشت، تخم مرغ زده شده و سوسیس و اسفناج و پنیر را بگذارید و بین 15-20 دقیقه زمان پخت در فر به آن بدهید.  

راه کارهای طبیعی برای از دست دادن وزن در ده روز

شاید به نظر شما هم از دست دادن وزن در ده روز غیرممکن و انجام نشدنی باشد اما ما به شما ثابت میکنیم که این کار شدنی و ممکن است. شاید شما هم از اینکه لباسی را بخواهید اما به دلیل چاقی نتوانید آن را بپوشید خسته شده باشید.

برای بسیاری از مردم از دست دادن وزن بسیار سخت است اما اگر شما به دنبال راه حلی سریع و طبیعی برای این کار میگردید با این مقاله همراه باشید تا ده راهنمایی ساده و طبیعی برای از دست دادن وزن خود را پیدا کنید.

گام اول: غذای سالم بخورید.

نمیتوانید توقع داشته باشید در برنامه غذایی روزانه تان دائما غذاهای آماده و فست فود وجود داشته باشد اما بخواهید که لاغر شوید و لاغر بمانید. برای از دست دادن وزن به صورت طبیعی اولین کاری که باید انجام دهید اینست که غذاهای آماده را کنار گذاشته و از سبزیجات، میوه جات و غلات تازه استفاده کنید.

میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود قرار دهید. این مواد به علت چربی کممی که دارند باعث میشوند شما به سرعت وزن خود را کاهش دهید. استفاده از سبزیجاتی مانند کرفس به شما بسیار کمک خواد کرد.

گام دوم: حذف نشاسته و شکر

شما هم بسیار شنیده اید که قند و نشاسته باعث چاقی میشوند. حالا به رژیم غذایی خود نگاه کنید و تا جایی که ممکن است این دو ماده را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

البته به طور کامل این ماده را حذف نکنید زیرا بدن به میزان کافی به این مواد احتیاج دارد و استفاده بیش از حد آن موجب چاقی میشود. در نبود قند انسولین به چربی های بدن حمله میکند و باعث از بین رفتن آنها میشود.

برای کم کردن شکر میتوانید در هنگام نوشیدن چای یا قهوه از قند و شکر استفاده نکنید و به جای آن از مواد طبیعی مانند توت یا کشمش استفاده کنید. استفاده از غذاهای نشاسته دار را نیز به حداقل ممکن برسانید.

البته باز هم به شما توصیه میکنیم که با یک پزشک تغذیه صحبت کنید.

گام سوم: دندان سالم داشته باشید.

شاید فکر کنید دندان سالم ربطی به از دست دادن وزن نداشته باشد اما باید بگویم که اشتباه فکر میکیند. شما یک شام عالی و خوش طعم را خورده اید حالا وقت آن رسیده است که مراقبت از دندان هایتان را شروع کنید.

فراموش نکنید که بعد از مسواک زدن حتما از نخ دندان استفاده کنید. شاید یکی از مواردی که باعث از دست دادن وزن شما شود اینست که بعد از مسواک زدن و نخ دندان دیگر تمایلی به خوردن غذای اضافه نداشته باشید.

گام چهارم: صبحانه سالم بخورید.

دیگر نیازی نیست که ما بگوییم صبحانه مهم ترین وعده غذایی است و باید به طور کامل مصرف شود. صبحانه ای کامل و سالم. صبحانه خوردن را ترک نکنید و اگر صبحانه نمیخورید برای لاغر شدنتان حتما این کار را انجام دهید.

صبحانه خوردن سریع ترین راه برای کاهش وزن است. استفاده  از یک صبحانه کامل اعم از تخم مرغ یا حبوباتی مانند عدس یا لوبیا و ماست و.. سوخت و ساز یا متابولیسم شما را افزایش میدهد و باعث میشود در طول روز اشتهای کمتری نسبت به دیگر غذا ها داشته باشید.


گام پنجم: قهوه یا چای بنوشید.

قهوه یا چای را در برنامه صبحگاهی خود قرار دهید که این مورد برای بیشتر مردم اتفاق افتاده و جزئی از زندگی روز مره شده است. با این حال حتی اگر از خواب دیر بیدار شده اید یک فنجان چای یا قهوه بنوشید.

قهوه به یا چای به علت داشتن آنتی اکسیدان هایی از آسیب سلول ها جلوگیری میکنند و همچنین باعث میشود آب اضافی اطراف شکم شما خارج شود و این به روند سلامتی شما و کم کردن وزنتان کمک میکند.

البته باز هم میانه را فراموش نکنید و بیش از اندازه قهوه ننوشید.


گام ششم: حذف کربوهیدراتهای سفید

اگر میخواهید سریع  و در کمترین زمان لاغر شوید باید کربوهیدراتهای سفید را از برنامه غذاییتان حذف کنید. کربوهیدراتهای سفید در غذاهایی مانند نان، غذاهای سرخ شده، ماکارانی و غلات میباشد.

شما این مواد را به کمترین حد ممکن برسانید و معجزه آن را مشاهده کنید. اگر میخواهید به تناسب اندام برسید مواد سالم را جایگزین این مواد کنید.

گام هفتم: از کالری مایع دوری کنید.

نوشیدنی هایی مانند قهوه به میزان بسیار کمی کالری مایع دارند که البته این نوشیدنی به  چاقی شما کمک نمیکند اما اگر نوشیدنی هایی که کالری و قند بالایی دارند مانند انواع  آبمیوه های صنعتی لیموناد و…  در برنامه غذایی هر روزتان هست برای از دست دادن وزن سریع، کنار بگذارید.

به جای نوشیدنی های صنعتی میتوانید آب طبیعی میوه ها را به طور طبیعی در منزل بگیرید و نوش جان کنید.

مواد لازم برای تهیه سالاد مجاری

مواد لازم برای تهیه سالاد مجاری

مواد اولیه
 

کاهو

کلم بروکلی
فلفل دلمه‌ای
گردو
روغن کانولا یا کره
نان تست (بدون گلوتن)
روغن زیتون
زیتون
گوجه فرنگی
طرز تهیه

از سالادهای تکراری خسته شدید و کمی تنوع در برنامهٔ غذاییتون لازم دارید؟ اگر جوابتون مثبته امروز با سلینو کاله همراه باشید تا یک سالاد جدید و خوشمزه را با هم امتحان کنیم‌.

سالاد مجاری یا همان مجارستانی انتخاب امروز سلینو برای یک پیش غذای عالی‌ بدون گلوتن است.

 

مواد لازم برای تهیه سالاد مجاری کالری در هر ۱۰۰ گرم زمان لازم تا آماده شدن
کاهو ۸ کالری حدوداً ۱۵ دقیقه
کلم بروکلی ۲۵ کالری  
فلفل دلمه‌ای ۲۲ کالری  
گردو ۶۵۴ کالری  
روغن کانولا یا کره حدوداً ۷۰۰ کالری  
نان تست (بدون گلوتن) ۴۲۴ کالری  
روغن زیتون حدوداً ۱۲۰ کالری  
زیتون ۱۴۰ کالری  
گوجه فرنگی ۲۷ کالری  
گوجه فرنگی ۲۷ کالری  

 

توجه: اندازه این مواد کاملاً بستگی به سلیقه خودتان و هر کدام از آن‌‌ها را که بخواهید می‌توانید کم یا زیاد کنید.

طرز تهیه سالاد مجاری

برای تهیۀ این سالاد ابتدا کاهوها رو بشورید و اگر فکر می‌کنید تلخی دارند، به مدت ۱۵ دقیقه در آب سرد و نمک، برگ‌های کاهو را خیس کنید.

سالاد-مجاری-1

بعد از این‌که کاهو را شستید نوبت به شستن کلم بروکلی می‌رسد. کلم بروکلی جزو سبزیجات بسیار پرخاصیت و بسیار مفید است، اما در شستشو کمی بدقلق است.

برای شستشوی کلم بروکلی اول لازم است که آن را انگل‌زدایی کنیم. در این‌جا دو روش برای شستشوی بهتر انگل‌زدایی کلم بروکلی را توضیح داده‌ام.

روش اول: خواباندن کلم بروکلی در سرکه

شما می‌توانید کلم بروکلی را به مدت ۱۰ دقیقه داخل سرکه سفید بخوابانید تا اگر حشراتی لابلای برگ‌های آن وجود داشتند خارج شوند.

بعد از ۱۰ دقیقه کلم بروکلی را به خوبی بشویید و با پارچۀ حوله‌ای تمیز خشک کنید.

 

روش دوم: خواباندن کلم بروکلی در آب نمک

در این روش به‌جای سرکه، کلم بروکلی را ۱۰ دقیقه داخل آب نمک بخوانید و بعد دوباره به خوبی کلم را شسته و با پارچه حوله‌ای خشک کنید.

 

روش سوم: قرار دادن کرم بروکلی در آب جوش

در روش سوم ابتدا باید به میزان لازم آب در حال جوشیدن آماده کنید؛ سپس کلم را داخل آن قرار داده و ۳ دقیقه به آن زمان دهید تا حشرات یا انگل‌ها از آن خارج شوند.

سالاد-مجاری-2

خب، بعد از شستشوی کلم بروکلی نوبت به فلفل دلمه‌ای می‌رسد که شستشوی آن راحت است و نکته خاصی ندارد. فلفل دلمه‌ای را در هر ابعادی که دوست داشتید خرد کنید و کنار بگذارید.

یکی از موادی که جذابیت سالاد مجاری رو دو چندان کرده مغز گردو است. مغز گردو علاوه‌براینکه طعم فوق‌العاده‌ای به سالاد مجاری شما اضافه می‌کند، ارزش غذایی بالایی دارد و سرشار از مواد مغذی و معدنی مختلف از جمله منگز، آهن، مس، منیزیم و فسفر است.

البته اگر میانۀ خوبی با گردو ندارید هیچ اشکالی ندارد، به جای گردو از بادام هندی نیز می‌توانید استفاده کنید. مغز گردو یا بادام هندی را به میزان لازم آماده کنید و اگر دوست داشتید کمی آن‌ها را خرد کنید.

 

سالاد-مجاری-3

 

حالا گوجه فرنگی را هم به همین ترتیب خرد کنید. البته از گوجه‌های مینیاتوری که نیازی به خرد شدن ندارند هم هم برای زیبایی بیشتر سالادتان می‌توانید استفاده کنید.

خب، بعد از اینکه تمام مواد را آماده کردید به مرحلۀ اصلی سالاد مجاری، یعنی تهیه نان تست تفت داده شده می‌رسیم.

در این مرحله باید مقداری کره را روی حرارت بسیار ملایم یا به روش بنماری آب کنید. سپس قطعات نان تست را که به قطعه‌های کوچک برش داده‌اید داخل کره ریخته و تفت بدهید. البته به جای کره می‌توانید از روغن کانولا هم استفاده کنید.

بعد از اینکه نان تست طلایی و برشته شد روغنش را بگیرید و بگذارید کمی سرد شود.

 

نان-بدون-گلوتن

توجه: اگر جز افراد مبتلا به سلیاک هستید و خوردن حتی ذره‌ای از نان معمولی شما را دچار مشکل می‌کند، دیگر جای هیچ نگرانی نیست. با محصولات بدون گلوتن کاله می‌توانید لذت خوردن این سالاد و انواع غذاهای دیگر را به راحتی تجربه کنید.

طرز تهیه سالاد مجاری با نان تست بدون گلوتن نیز به همین صورت است. خرید نان تست بدون گلوتن هم اصلاً کار سختی نیست، محصولات بدون گلوتن کاله در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سراسر ایران موجودند.

خب حالا نوبت چیست؟ حالا نوبت این است که تمام این مواد + زیتون‌های خرد شده را با هم مخلوط کنید و هم بزنید. در پایان می‌توانید مقدار کمی هم روغن زیتون (یا روغن مایع) به سالاد مجاری اضافه کرده و آن را نوش جان کنید.

سالاد مجاری را می‌توانید به عنوان یک سالاد مجلسی در مهمانی‌ها و مجالس سرو کنید و کسانی را که دوستشان دارید، در لذت بردن از یک تجربۀ خوشمزه سهیم کنید. در ضمن این سالاد با توجه به ارزش غذایی بالایی که دارد جایگزین مناسبی برای وعدۀ شام و گنجاندن در یک رژیم غذایی سالم است.

لاغری سریع شکم با این هفت ماده

لاغری سریع شکم با این هفت ماده

حالا دیگر عمر تبلیغات ضد‌چربی به پایان رسیده و تقریبا همه فهمیده‌اند که خوردن هر نوع چربی لزوما موجب چاقی نمی‌شود. در واقع خوردن مقدار کافی از چربی در رژیم غذایی روزانه کاملا ضروری است و باعث متعادل نگه داشتن هورمون‌ها، تحت کنترل گرفتن قند خون و جلوگیری از هوس‌ها می‌شود. در اینجا ۷ نمونه از غذاهایی را به شما معرفی می‌کنیم که در حقیقت به شما کمک می‌کنند که لاغر شوید.
۱- شکلات تلخ

منظور از شکلات تلخ، شکلاتی است که حاوی حداقل ۷۲ درصد کاکائو باشد. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که دائما در فکر خوردن شیرینی و دسر هستید می‌توانید شکلات تلخ را جایگزین کنید، چرا که یک یا ۲ تکه شکلات تلخ که حاوی تنها ۴۰ تا ۵۰ کالری است در اکثر مواقع می‌تواند در افرادی که همیشه در فکر خوردن شیرینی‌جات هستند، ارضاکننده باشد و آنها را از خوردن چند تکه کیک خامه‌ای که حاوی ۵۰۰ کالری است دور نگه دارد. همچنین شرکت‌های زیادی هستند که در شکلات‌های سیاهی که تولید می‌کنند مقداری فیبر اضافه می‌کنند (بعضی از شرکت‌ها به ازای هر ۱۵ گرم کربوهیدرات ۵ گرم فیبر نیز قرار می‌دهند) و در کنار مقداری چربی مفید مقدار کمی هم شکر اضافه می‌کنند. البته هنگام خرید این نوع شکلات‌ها به میزان چربی و کربوهیدرات آنها توجه کنید. نکته قابل توجه دیگر در مورد این شکلات‌ها این است که برخلاف سایر شیرینی‌‌ها اثر ناگهانی و بالابرنده شدیدی روی قند خون شما نخواهد گذاشت و در عوض حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است که در کاهش فشار خون نقش بسزایی دارد. چربی‌های مفید شکلات تلخ می‌توانند برای بدن بسیار سودمند باشند ولی آنها فقط در روغن کاکائو وجود دارند. بنابراین می‌توان آنها را کم‌یاب دانست. دلیل توصیه مصرف شکلات سیاه این است که وقتی این شکلات‌ها حاوی ۷۲ درصد کاکائو هستند بنابراین دیگر جای زیادی برای افزودن شکر نخواهند داشت. پس با خیال راحت شکلات تلخ بخورید و از مزایای آنتی‌اکسیدانی و فیبرهای آنها بهره ببرید. اما فراموش نکنید که مصرف روزانه آن را تنها به ۳ تا ۵ تکه کوچک محدود کنید چرا که از طرف دیگر حاوی کالری بالایی است.
۲- شیر نارگیل، پودر نارگیل و روغن نارگیل

شیر نارگیل و روغن نارگیل منابع بسیار خوبی از چربی‌های غیراشباع هستند. مزیت دیگر چربی‌ نارگیل این است که بدن به راحتی آن را برای سوخت و انرژی مورد استفاده قرار می‌دهد و مانند دیگر چربی‌ها علاقه‌ای به ذخیره آن ندارد. پودر نارگیل نیز حاوی چربی‌های مفید زیادی است و می‌توان از آن در تهیه غذاها و دسرها استفاده کرد. همچنین پودر نارگیل دارای مقدار زیادی فیبر است می‌توان گفت تمام کربوهیدرات پودر نارگیل فیبر است. این پودر حاوی مقدار قابل توجهی پروتئین است که آنرا محبوب‌تر نیز جلوه می‌دهد. 
۳- کره گیاهی

بله، کره گیاهی بسیار لذیذ و مناسب است، البته اگر سالم و طبیعی باشد. این نوع کره‌ حاوی فاکتورهای زیادی است که برای سلامت شما مفید است و از طرفی جلوی عضلانی بودن بدن‌تان را نخواهد گرفت. یادتان باشد با خوردن ۲ قطعه کوچک از این کره هرگز میزان چربی بدن‌تان افزایش پیدا نمی‌کند. البته هنوز خیلی‌ها معتقدند که کره از مواد چاق کننده است اما دلایل و شواهد کافی برای اطمینان از مفید بودن کره گیاهی و کمک آن به روند چربی‌سوزی وجود دارد. اول اینکه کره گیاهی سرشار از چربی سالمی به نام CLA  است که خواص ضدسرطانی دارد و به آب کردن چربی‌های شکم کمک می‌کند. همچنین حاوی میزان متعادلی از اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۶ است که با التهاب درون بدن مبارزه می‌کند و به تعادل هورمون‌ها کمک می‌کند. در ضمن MCT موجود در کره گیاهی به بالا بردن سیسم ایمنی بدن کمک می‌کند، اشتهای شما را کم کرده و قند خون را کنرل می‌کند که همگی به لاغر شدن شما کمک می‌کنند.
۴- تخم مرغ (زرده و سفیده)

اکثر افراد می‌دانند که تخم‌مرغ منبع عالی پروتئین است اما خیلی از آنها نمی‌دانند که زرده تخم‌مرغ جزء مهمی از تخم‌مرغ است، چرا که ویتامین‌ها املاح و آنتی‌اکسیدان‌های زیادی در آن یافت می‌شود. در حقیقت بیش از ۹۰ درصد موادی نظیر کلسیم، آهن، فسفر، روی، ویتامین ب۶ و ب۱۲ تخم مرغ در زرده آن قرار دارند. به‌علاوه تمام ویتامین‌های محلول در چربی تخم‌مرغ نظیر ویتامین‌ آ، ای و دی و همچنین اسیدهای چرب ضروری هم در همین زرده تخم‌مرغ است. همچنین زرده تخم‌مرغ به اندازه سفیده آن پروتئین در خود جا داده است و بالانس این اسیدهای آمینه نیز بسیار مناسب است. با مصرف به اندازه زرده تخم‌مرغ می‌توانید اطمینان حاصل کنید که بدنتان را از چربی‌های مفید و لازم سیراب کرده‌اید. 
۵- گوشت گاو

البته منظور از گوشت گاو، گوشت سالم وتازه گاو است. گاوهایی‌ که از خوراکی‌های استاندارد و متنوع و علوفه‌های سالم تغذیه می‌کنند مسلما فراورده‌های گوشتی بسیار مناسبی دارند و میزان ویتامین و امگا۳ آنها بیشتر است. به‌علاوه میزان اسیدهای چرب سالم یا اسید لینولئیک (CLA) در گوشت آنها بالا خواهد رفت و همانطور که می‌دانیم CLA به چربی‌سوزی کمک کرده و باعث ساخت عضلات خشک می‌شود. بنابراین هنگام خرید از کیفیت و تاییدیه وزارت بهداشت اطمینان حاصل کنید و از گوشت بدون چربی استفاده کنید.
۶- آووکادو

آووکادو سرشار از چربی است و بسیاری به اشتباه آن را یک غذای چرب می‌دانند نه یک میوه پرفایده اما تمام چربی‌های آووکادو اسیدهای چرب مفیدی هستند که منافع زیادی برای بدن‌ ما دارند. این میوه حاوی مقدار زیادی چربی غیراشباع، ویتامین‌، مواد معدنی، ریزمغذی‌ و مواد آنتی‌اکسیدان است. بنابراین آن را می‌توان یک میوه بسیار سالم دانست. شما می‌توانید تکه‌های آن را کنار همبرگر، تخم‌مرغ، سالاد و ماهی بخورید و لذت ببرید. طیف مناسب و باکیفیت چربی‌های مفید ریزمغذی‌ها و فیبرهای آووکادو به بدن‌تان کمک می‌کند تا میزان هورمون‌هایی را که به رشد عضلات و چربی‌سوزی کمک می‌کنند بالا ببرید. تحقیقات نشان می‌دهند که خوردن آووکادو باعث می‌شود تا چند ساعت بعد از خوردن غذا از اشتیاق به خوردن هله‌‌هوله دور بمانید.
۷- آجیل

آجیل یکی دیگر از غذاهای چرب است که می‌تواند به کاهش چربی‌های بدن‌ کمک کند. هرچند که آجیل و مغزها حاوی مقدار زیادی چربی هستند اما این چربی‌ها تماما اسیدهای چرب مفید هستند که در کنار ریزمغذی‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبرها و مواد آنتی‌اکسیدان، می‌توانند نقش بسیار مهمی در کنترل قند خون ایفا کنند که اولین گام در راه چربی‌سوزی است. همچنین مغزها می‌توانند کمک کنند تا سطوح هورمون‌های چربی‌سوز بدن بالا بماند چرا که چربی‌های مفید باعث بالانس هورمون‌های بدن می‌‌شوند. البته باید به خاطر داشته باشید که از آجیل خام استفاده کنید و نه از نوع شور آن، تا بتوانید از کیفیت چربی‌های سالم و میزان زیاد ریزمغذی‌های موجود در آن استفاده کنید. اگر ۲۰ دقیقه قبل از ناهار یا شام یک مشت آجیل میل کنید، می‌توانید مطمئن باشید که هنگام صرف غذای اصلی کالری اضافی مصرف نخواهید کرد و دچار پرخوری نخواهید شد.

روشهای درمان اسهال در سه سوت

اسهال


اسهال چیست؟

بیماری اسهال مدفوع آبکی و یا شل و سست است که سه بار یا بیشتر در هر روز اتفاق می‌افتد. تقریبا همه انسان‌ها تجربه اسهال را در طول زندگی خود را داشته‌اند.

 

بسیاری اوقات اسهال و استفراغ خود به خود پس از طی دوره‌ای بهبود پیدا می‌کنند. اما در این دوره آب و املاح بدن کم می‌شوند که باید این کمبود را با خوردن مایعات سالم جبران کرد.

 

علائم و نشانه‌های فرد اسهال

فرد مبتلا به اسهال ممکن است علایم خفیف تا بسیار شدیدی را بروز دهد. کسی که دارای بیماری خفیف است ممکن است فقط چند نوبت دفع مدفوع شل داشته باشد، اما حال عمومی‌اش خوب باشد. برعکس، یک فرد مبتلا به اسهال شدید ممکن است ۲۰ یا بیشتر در هر روز دفع داشته باشد، که حتی اتفاق می‌افتد تا هر ۲۰ یا ۳۰ دقیقه بیمار احساس دفع نماید. اسهال ممکن است با تب شکم درد و یا قوانج همراه باشد.

 

دلایل بروز اسهال

موارد بد اسهال، می تواند در اثر تعدادی از منابع ایجاد شود که عبارتند از:

 

سرماخوردگی

آنتی بیوتیک‌ها

مسمومیت غذایی

یک عفونت ویروسی

آب آلوده

انواع خاصی از عمل جراحی

تعدادی از بیماری‌های دستگاه گوارش

 

موارد زیر در بهبود و درمان اسهال مفیدند:

استفاده از انواع مایعات در فواصل معین به بهبود فرد دچار اسهال کمک می‌کند.

رژیم غذایی مناسب: مصرف مایعات، غذای کم‌حجم و مقوی

 

از همان روز اول شروع اسهال باید از مصرف مواد غذایی حاوی فیبر خودداری شود. سوپ‌ها، برنج و به خصوص کته، پاستاها و سیب‌زمینی کاملا پخته شده و موز کاملا رسیده انتخاب‌های مناسبی است. در روز دوم می‌توان از گوشت‌های سفید، ماهی و تخم‌مرغ استفاده کرد. ماست نیز گزینه‌ خوبی است.

 

چای: چای سیاه حاوی ۸- ۱۲ درصد تانن است، بنابراین یکی از بهترین دارو‌های ضداسهال طبیعی است که هیچ‌گونه محدودیت و ممنوعیتی برای مصرف ندارد.

 

اگر اسهال ایجاد شده به دلیل تغییر شرایط غذایی و آب و هوایی باشد(مثلا در مسافرت) و نه در اثر میکروب‌ها و ویروس‌ها، استفاده از چای به صورت پودر باعث ایجاد تعادل هضم و جذب و برگشت شرایط طبیعی بدن از حالت اسهال به حالت طبیعی است.

چای جوشیده که رنگ سیاه، مزه تلخ و بوی خاص چای جوشیده دارد، نیز دارای خاصیت ضداسهال بوده و در شرایط عادی می‌تواند باعث ایجاد یبوست شود.

 

محصولات لبنی به غیر از ماست، مواد غذایی چرب، مواد غذایی خیلی شیرین، مواد غذایی سرشار از فیبرهای غذایی مانند سبزیجات سبز خام، مواد غذایی پر ادویه و تند و آجیل‌ها که باعث حساسیت روده‌ها می‌شوند و نباید خورده شوند.

 

نوشیدنی‌های الکلی، کافئین‌دار و شیرین حالت اسهال را شدیدتر می‌کند. نوشیدنی‌های ورزشی آماده می‌تواند به جذب بهتر مایعات و درمان اسهال کمک کند.

 

بهترین راه‌های درمان اسهال

مواد غذایی مناسب برای درمان اسهال

۱-دم کرده یونجه درمان اسهال است. اما اگر زیاد مصرف شود نفخ می‌آورد.

 

۲-موز کال شکم را سفت می‌کند و از راه‌های درمان اسهال است. موز کال زخم‌های روده را نیز بهبود می‌بخشد. گفته می‌شود شیر گل‌های موز در درمان اسهال خونی بسیار مؤثر است و به نوعی معجزه می‌کند.

 

۳-چای ریحان

 

۴-خاکشیر یکی دیگر از راه‌های درمان اسهال است.

 

۵-جو اگر سه روز در آب خیس شود، مایعی به دست می‌آید که در بهبود حالت فرد مبتلا به اسهال مفید است.

 

۶-گشنیز، گاهی برای درمان یبوست به عنوان ملین به کار می‌رود و گاهی برای درمان اسهال استفاده می‌شود.

 

۷-ماست از جمله خوراکی‌هایی است که برای بهبود و درمان اسهال کودکان مفید است. مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها باعث نابودی باکتری‌های مفید دستگاه گوارش و بروز اسهال می‌شود به همین دلیل مصرف ماست در کنار استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها توصیه می‌شود.

 

ماست برای بهبود و درمان اسهال کودکان مفید است

 

۸-خرما

 

۹-مخلوط پیاز و سیب: پیاز رنده شده با سیب به مقدار مساوی در دفع اسهال مفیدند.

 

۱۰-جوشانده پوست انار که برای درمان اسهال موثر است.

 

۱۱-سماق: یک قاشق غذاخوری پر پودر سماق همراه با آب سرد، به درمان اسهال کمک می‌کند. اگر بعد چند ساعت حالت اسهال ادامه داشت نصف قاشق دیگر خورده شود.

 

۱۲-ازگیل خام

 

۱۳-علف هفت‌بند که برای درمان اسهال خونی، اسهال معمولی و بواسیر توصیه می‌شود.

 

۱۴-گل‌های خشک شده انبه، مغز هسته انبه نیز ضد اسهال است.

 

۱۵-سیب رنده شده

 

۱۶-دارچین مقوی معده، ضد نفخ و ضد اسهال است.

 

۱۷-جوشانده میوه به برای درمان اسهال‌های طولانی مفید است.

 

از چه غذاهایی باید پرهیز کرد؟

هنگامی که به اسهال مبتلا شده اید، مصرف برخی مواد غذایی ممکن است شرایط شما را وخیم‌تر کنند. مواد غذایی که موجب اسهال می شوند به طور معمول حاوی مقدار زیادی از مواد تشکیل دهنده مصنوعی، چربی ها، ادویه ها یا محرک هایی مانند کافئین هستند و همچنین غذاهایی که دارای قند و چربی بالا هستند، اسهال را تشدید می‌کنند.

برخی از غذاهایی که در صورت ابتلا به اسهال باید از مصرف آن‌ها پرهیز کنید در ادامه اشاره می‌شود:

۱- شیر

لاکتوز موجود در شیر و دیگر محصولات لبنی نرم مانند پنیر خامه ای، بستنی و خامه ترش، در زمان ابتلا به اسهال موجب تضعیف شرایط روده‌ها و ناتوانی در رسیدگی به این شرایط می‌شود. هنگامی که بیش از حد لاکتوز مصرف می‌کنید، این قند وارد روده بزرگ می‌شود و شرایط اسهال را وخیم‌تر می‌سازد.

 

مصرف شیر در زمان اسهال باعث تضعیف عملکرد رودها می‌شود

 

 با این وجود، مصرف ماست و پنیر‌های سفت می‌تواند شرایط اسهال را بهبود ببخشد، زیرا آن‌ها از لاکتوز کمی برخوردار بوده یا بدون لاکتوز هستند.

 

۲- حبوبات

در فهرست مواد غذایی که باید هنگام ابتلا به اسهال از آن‌ها پرهیز کنید، حبوبات را نمی‌توان نادیده گرفت. حبوبات می‌توانند با عبور از روده کوچک به صورت گوارش نشده وارد روده بزرگ شوند.

 

حبوبات گوارش نشده یکی از دلایل اصلی نفخ شکم و همچنین اسهال محسوب می‌شوند.

 

۳- جایگزین‌های قند

شیرین کننده‌های مصنوعی مانند سوربیتول، مانیتول، و زایلیتول که به طور معمول در آدامس‌ها و آبنبات‌های بدون قند و دارو‌ها یافت می‌شوند، از دیگر عوامل موثر در شکل گیری اسهال یا وخیم‌تر کردن شرایط آن هستند.

 

۴- الکل

هنگام ابتلا به اسهال یا هر مشکل معده‌ای دیگر، به هیچ وجه الکل مصرف نکنید. الکل همانند یک سم برای دیواره داخلی معده عمل می‌کند و همچنین سوخت و ساز کبد را تغییر می‌دهد.

 

 

مصرف الکل باعث شدید‌تر شدن اسهال می‌شود

 

درمان دارویی

در موارد خفیف‌ می‌توان‌ از داروهایی‌ مثل‌ لوپرامید و پپتوبیسمول‌ استفاده‌ کرد. امکان‌ دارد سایر داروهای‌ ضداسهال‌ تجویز شوند. در صورت‌ شناسایی‌ یک‌ انگل‌ یا باکتری‌ به‌ خصوص‌ به‌ عنوان‌ علت‌ اسهال‌، امکان‌ دارد آنتی‌بیوتیک‌ تجویز شود.

در موارد زیر باید درمان خانگی را متوقف کرد و سریعاً به پزشک مراجعه کرد:

           اگر اسهال بیش از ۴۸ ساعت طول بکشد

           درد شدیدی در شکم و یا روده به وجود آید.

           درجه تب به ۳۸ درجه سانتیگراد یا بالاتر برسد.

           مخاط، خون یا کرم در مدفوع ظاهر شود.

همان طور که اشاره شد اگرچه تغییر در رژیم غذایی اولین قدم در درمان اسهال است اما به منظور تسریع در روند بهبودی داروهای مختلفی به منظور درمان اسهال تولید شده‌اند که در ادامه به صورت اجمالی به برخی از این داروها اشاره می‌شود.

لوپرامید

قرص لوپرامید (Loperamide) یکی از داروهای ضد اسهال است که در صورت مصرف ممکن است عوارضی مثل سرگیجه، خواب‌آلودگی و تهوع به دنبال داشته باشد. توجه داشته باشید که این دارو برای اسهال‌های ناشی از عفونت توصیه نمی‌شود زیرا دفع میکروب‌ها را از روده به تأخیر می‌اندازد.

دیفنوکسیلات

قرص دیفنوکسیلات (Diphenoxylate) دارویی برای درمان اسهال و بیماری‌های التهاب روده می‌باشد. تاری دید یا خشکی پوست از عوارض دیفنوکسیلات است. این دارو با کاهش دادن حرکات روده زمان عبور غذا از روده‌ها و جذب آب اضافی را افزایش می‌دهد و در نتیجه سبب کاهش میزان اسهال می‌شود. توجه داشته باشید که دیفنوکسیلات دارویی است برای رفع علایم اسهال و به هیچ وجه علت زمینه‌ای اسهال را درمان نمی‌کند. مصرف طولانی مدت دارو ممکن است موجب بروز تحمل و استفاده مقادیر زیاد آن موجب وابستگی به دارو شود.

بیسموت ساب سیترات

قرص بیسموت ساب سیترات (Bismuth Subcitrate) برای مشکلات گوارشی نظیر عفونت یا زخم معده مصرف می‌شود.استفراغ از عوارض قرص بیسموت ساب سیترات است.این دارو برای درمان زخم معده و روده و نیز اسهال مسافرتی استفاده می‌شوند. مقدار مصرف این دارو برای هر بیمار باید طبق نظر پزشک تعیین گردد اما به طور کلی برای بزرگسالان دو قرص دو بار در روز و یا یک قرص چهار بار در روز مصرف می‌شود.

 

اسهال در بارداری

دلایل ایجاد اسهال که با بارداری در ارتباط هستند، شامل موارد زیر می‌باشند:

           افزایش حساسیت به غذاهایی که پیش از بارداری هرگز مشکل‌ساز نبودند.

           تغییرات در رژیم غذایی، که در زمان اطلاع خانم از بارداری خود رخ می‌دهند، می‌توانند باعث ناراحتی‌هایی در سیستم گوارش شوند.

           تغییرات هورمونی معمولاً سیستم گوارش را آهسته کرده و باعث بروز یبوست می‌شوند، اما بروز اسهال نیز در این مورد محتمل است.

داشتن دوره‌های اسهال در ابتدای حاملگی، کاملاً نرمال و بسیار شایع است. با نزدیک شدن به زایمان، بدن شما پروستاگلاندین ترشح می‌کند که هورمونی است که به نرم شدن و آماده شدن رحم کمک می‌کند. پروستاگلاندین همچنین باعث تحریک مدفوع و تکرر آن شده و می‌تواند به اسهال منجر شود. ابتلا به اسهال در سه ماهه‌ی سوم بارداری به این معنی نیست که خیلی به زایمان نزدیک هستید، این یکی از چندین علامت آماده شدن بدن شما برای زایمان است.

این نوع از اسهال، یک پاسخ فیزیولوژیکی طبیعی بدن بوده و به شما یا کودک شما آسیب نمی‌زند. با این وجود، درمان آن در سریع‌ترین زمان ممکن، مهم است و ایجاد تغییر در رژیم غذایی دوران بارداری می‌تواند به تسکین اسهال کمک کند.

 

اسهال در کودکان

اسهال یکی از بیماری‌های شایع دوران شیرخواری و کودکی است. کودکان بین سنین یک تا سه سال ممکن است به اسهال نوپایان یا اسهال کودکان دچار شوند.

متخصصین اطفال در رابطه با علت‌های معمول اسهال در نوزادان و کودکان دلایل زیر را برشمرده‌اند:

آلرژی به شیر، عدم سازگاری دستگاه گوارش با یک نوع غذا یا دیگر شرایط بهداشتی خطرناک می‌تواند منجر به اسهال در کودکان شود.

عفونت‌هایی مانند عفونت ژیاردیاز نیز از این مسئله مستثنی نیست.

• "اسهال کودکان نوپا" به دلیل مصرف مقدار فراوانی آب میوه یکی دیگر از این احتمالات است. اسهال شیر خوار‌ها معمولا از سنین ۶ ماه تا ۳۰ ماهگی شروع می‌شود. زمانی که کودک ۴ سالگی را رد می‌کند، علاوم این بیماری دور می‌شود. یک کودک ممکن است روزانه دو ت. اشش بار مدفوع آبکی داشته باشد، و همچنین وزن از دست بدهد.

 

تغذیه کودک اسهالی:

 

شیر مادر (مادر باید بیش از مواقع عادی به کودک خود شیر بدهد)

سوپ

برنج کته شده

چای رقیق با کمی شکر

آب نارگیل

آب کاملاً پاک و تمیز و بهداشتی

محلول ORS که می توان با نظر پزشک از داروخانه خرید یا در منزل تهیه کرد

 

 

طرز تهیه محلول ORS خانگی

 

اگر فکر می‌کنید کودک شما دچار اسهال شده است، برخی از کار‌های کلیدی را می‌توانید انجام دهید:

مصرف آب میوه‌ها را محدود کنید به ویژه آب میوه‌هایی که حاوی فروکتوز یا سوربیتول بالا هستند مانند، آب سیب و گلابی. آب انگور زرد گزینه‌ای خوب است.

مقدار چربی را در رژیم غذایی افزایش دهید. (با این حال در این باره با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید).

مقدار فیبر را در رژیم غذایی افزایش دهید. (توجه: این توصیه می‌تواند کمی گیج کننده باشد، زیرا در زمان‌هایی که کودک دچار یبوست می‌شود، رژیم‌های غذایی با فیبر بالا توصیه می‌شود. فیبر می‌تواند به درمان انواع اختلالات دستگاه گوارش کمک به سزایی کند).

 

پیشگیری از اسهال

اگرچه پیشگیری سخت است اما چندراه برای کاهش دادن موارد اسهال در کودکان وجود دارد:

 

رعایت بهداشت دست به‌ویژه پس از استفاده از سرویس بهداشتی و قبل از غذا خوردن.

تمیز نگه‌داشتن سطوح حمام برای پیشگیری از سرایت میکروب‌های عفونت زا.

شستن میوه و سبزی‌ها قبل از مصرف.

شستن سطوح آشپزخانه و وسایل آشپزی پس از تماس پیدا کردن با گوشت خام به‌ویژه مرغ.

قرار دادن گوشت در یخچال به محض خرید. پخت گوشت تا زمانی که دیگر صورتی نیست. پس از پخت، قرار دادن غذای باقی‌مانده در یخچال.

دقت در خرید مواد غذایی از فروشندگان دستفروش.

نشستن ظروف حیوانات خانگی در ظرفشویی مخصوص خانواده.

 

چند نکته که باید به آن‌ها توجه کرد

در صورتی که فرد دچار اسهال مشکلاتی دارد که استفاده از مایعات را برایش محدود شده، پیش از شروع مصرف زیاد مایعات حتما باید با پزشک مشورت کند.

 

کودکان، زنان باردار و سالمندان مبتلا به اسهال باید بسیار مراقب باشد.

 

شیرخوارانی که شیر خشک می‌خورند باید با مشورت پزشک از شیر خشک مناسب‌تری استفاده کنند، اما در مورد شیرخوارانی که شیر مادر می‌خورد، هیچ تفاوتی ندارد و نباید شیر مادر قطع شود.

 

کم شدن آب بدن ناشی از اسهال می‌تواند برای کودکان خطرناک باشد. قبل از دادن هر دارو باید با یک پزشک مشورت شود.

بدون تجویز پزشک نباید بیش از دو روز خوددرمانی کرد و داروی ضد اسهال خورد. مصرف بیش از اندازه‌ این داروها مشکل‌ساز شده و باعث یبوست می‌شود. در صورت داشتن تب یا اثر خون در مدفوع باید حتماً به پزشک مراجعه شود.

 

رعایت بهداشت در پیشگیری از ابتلا به اسهال مهم است

اسهال خونی

اسهال خونی اختلال روده‌های بزرگ است که توسط میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا ایجاد می‌شود. در این بیماری میل دائم برای دفع مدفوع وجود دارد. در اسهال خونی، اسهال شدید وجد ندارد، اما غالبا بلغم و خون به همراه مقدار کمی مدفوع وجود دارد. زمانی که اسهال خونی ایجاد می‌شود، زخم‌های درون روده بزرگ، باعث تحریک دائمی روده می‌گردند.

در اسهال خونی قبل از نیاز به تخلیه مدفوع، دل پیچه و درد در ناحیه شکم ایجاد می‌گردد. مقدار کمی مدفوع و تکه‌های زخم به عنوان بلغم و خون خارج می‌شود. علت اسهال خونی و شدت آن بسته به نوع و شدت بیماری می‌تواند حاد یا مزمن باشد. در موارد حاد خروج مدفوع به سختی و همراه با دفع مقدار زیادی بلغم انجام می‌گیرد. همچنین زمانی که علت اسهال خونی، میکروب‌ها باشند با تب شدید همراه خواهد بود.

در صورت ابتلا به اسهال خونی بهتر است به پزشک مراجعه کنید، اما می‌توانید برای تسکین دل‌پیچه و جلوگیری از تشدید وضع از برخی راهکار‌های درمان خانگی استفاده کنید:

۱- آبلیموی تازه

آب دو عدد لیمو را به یک لیوان آب اضافه کرده و همراه با نمک معدنی و شکر برای طعم دادن، ۳ تا ۴ بار در روز بخورید. این روش ساده‌ترین و بهترین شیوه درمان اسهال خونی در طب سنتی است.

 

۲- روغن کرچک

یک قاشق چای‌خوری روغن کرچک به همراه ۱ قاشق چای‌خوری آب زنجبیل در نصف فنجان آب گرم بریزید و مخلوط حاصل را دو مرتبه در طول روز بنوشید. روغن کرچک حذف سریع‌تر مواد سمی را از دستگاه گوارش تسهیل می‌کند. این روغن به عنوان یک روان‌کننده و ملین ملایم عمل می‌کند.

 

۳- پوست انار

۵۰ گرم پوست انار در ۲۵۰ میلی‌لیتر شیر بجوشانید و آن را به سه قسمت تقسیم کنید و در طول روز بنوشید. این معجون تسکین خوبی برای اسهال خونی است. پوست انار به عنوان قابض عمل می‌کند و عفونت را به سرعت از بین می‌برد.

 

۴- زردآلو

برگ زردآلو خاوی ترکیبات ضد سم است که در مقابله با عفونت‌های انگلی استفاده می‌شود. برای درمان اسهال خونی در کودکان و بزرگسالان ابتدا برگ‌ها را بشویید و عصاره آنرا بگیرید. این عصاره را بر روی مناطق آسیب دیده بمالید. هر روز قبل از رفتن به رختخواب این کار را انجام دهید